Tuesday, June 09, 2009

Stockholm

Jo jag hittar mig i Sverige. Har haft en bra möjlighet att njuta av Stockholms sommarvärme av knappt 15 grader. Nå troligen kommer det att bli värmare någonsin i nära framtiden.

Jag har redan blivit kär i Stockholms lokaltrafik som transporterar mig vart jag vill på en liten stund och alla tåg o bussar är i rätt tid; det är lätt att lita på. En konstig sak, som jag har också undrat någonsin förr, är den vänstrasida trafiken med både tunnelbana och med tågtrafiken här i Sverige. Man skulle nog tro, att de kunde ha arrangerat det på dryggt 50 år som det har varit högertrafik i Sverige, men ändå finns den här konstiga saken kvar. Det är bara lite förvirrande, när tåget kommer alltid från fel direction.

Svenskarna är nog lite konstiga på det sätte att man hör en massa "Ja jaa" "Ja just det" och det verkar ut som dem på riktigt var intresserade av dig, men på samma tid håller dem en viss gräns där mellan, som inte går att komma över. Kanske är jag då ändå ganska finnsk, för när finnsken är interesserad av dina saker och sägar att: Onko sulla kaikki hyvin? så betyder det faktiskt, att han eller hon vill veta vad det pågår i ditt liv.

Svenska låter härligt. Porlar runt omkring och så småningom märker man att tänka sakerna på svenska. Även då när jag har möjlighet att prata på finska med dem få finskspråkiga omkring mig, känns det lite som om jag inte ville göra det. Nu är vi i Stockholm så ska man också leva enligt det. Man vill bli svensk mellan svenskarna på något sätt även om det inte ens var meningen.

Men samma sak som gäller i Helsingfors gäller i här, att jag njutar hemskt mycket av att få vakna på morgonen och pendla med tunnelbana med alla andra som är på väg till jobb. Det känns konstigt uppvärmande, när vi stor där i rulltrappor och alla är så koncentrerade på sitt eget liv och men på samma tid räcker det plats för alla; varje får sin egen själv utan att bli störd.

Sånt. Det känns bra att vara här och få lära sig nya saker. Utmaningar har jag tappat förr, det kommer situationen troligen vara också i framtiden, men att ett sånt äventyr borde jag har haft mycket oftare. Det känns slutligen bra när man får adaptera med omvandlande omständigheter o nya yttranden. Stockholm är ändå en så stor stad att inte är det möjligt att få någon koll eller ens överblick på det i några få dagar. Tvärtom måste den helt erövras. :)

Men vi hörs åter när jag har tid o skriva. I morgon vaknar jag 04:30, försöker äta något o hitta den rätta bussen som för mig till jobbet. På kvällen har vi då ett nordjobb möte där jag kommer troligen att få mera nya trevliga bekanta och ha kul tid. :)

No comments: